Sjätte dagen i den sjätte månaden.

En röd dag, en ledig dag, den sista lediga dagen på denna långhelg. Vår nationaldag.
 
Vet alla varför vi firar just denna dagen?
Jag ska erkänna att jag har googlat för att få veta. Här har du hela resan fram till idag.
En del säger att det beror på att:
* 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till kung
* 6 juni 1809 skrev kung Karl den XIII under 1809 års regeringsform
 
Att national dagen blev just den 6 juni är delvis en slump.
 
* 1891 när Skansen var nyöppnat så behövde de locka dit besökare så
* 6 juni 1893 instiftade ägaren av Skansen Artur Hazelius flaggdag.
* 6 juni 1901 blev denna dag inofficiell nationaldag tills
* 6 juni 1916 instiftades denna dagen som svenska flaggans dag.
*Först 6 juni 1983 blev dagen vår officiella nationaldag och
*6 juni 2005 blev nationaldagen en helgdag . 
Vi staratde dagen med sovmorgon, långfrukost och förstås lite plugg för mig innan vi åkte in till Gäddvik för att fika med Denise på hennes jobb. Så passande att hon hade lunch just då.
Soligt var det som ni kan se. Det fanns vissa som behövde kisa för att se något ♥
Det var också oerhört blåsigt så vi åkte hem till byn där vindarna inte alls var lika friska och intog middag hos mina föräldrar.  En mysig eftermiddag med god mat och trevligt umgänge ♥ Nu oerhört mätt och oerhört trött på att skriva rapport. Ikväll skickar jag äntligen in den för granskning och hoppas, hoppas att det inte blir allt för mycket att komplettera. 
 
I morgon jobb igen. Mycket som måste hinnas med innan den 16 juni både där och hemmavid. Dagen då vi sätter punkt för detta läsår och för Kevins tid i skolan. Nu kan sommarvärmen infinna sig... jag har ju nästan pluggat färdigt nu.
 
Kram ®